Wetzel

Dr. Eunike Wetzel

Fakultät für Naturwissenschaften
Institut für Psychologie
Vita

2013

Promotion in Psychologie (Dr. phil.), Otto-Friedrich-Universität Bamberg

Thema der Dissertation: Investigating response styles and item homogeneity using item response models

2010

Diplom in Psychologie, Humboldt-Universität zu Berlin

 

Wissenschaftlicher Werdegang

seit 1.10.2016

Vertretungsprofessorin für Methodenlehre, Psychodiagnostik und Evaluationsforschung, Otto von Guericke Universität Magdeburg

4/2014 9/2016

Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Arbeitsgruppe Psychologische Methoden und Diagnostik, Universität Konstanz

4/2013 3/2014

Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Abteilung Empirische Bildungsforschung und Pädagogische Psychologie, Eberhard Karls Universität Tübingen

1/2011 4/2013

Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Psychologie mit Schwerpunkt Methoden der empirischen Bildungsforschung, Otto-Friedrich-Universität Bamberg

3/2010 12/2011

Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Projekt Genderfairness berufs- und studieneignungsdiagnostischer Tests, Universität Konstanz

 

 

Forschungsförderung

 

2016 2018

Projekt Dark triad traits in young adulthood: Structure, developement, and consequences

gefördert durch die Baden-Württemberg Stiftung im Rahmen des Eliteprogramms für Postdoktorandinnen und Postdoktoranden

2015 2017

Projekt  Forced-choice vs. Ratingskalen in der Persönlichkeitsdiagnostik: Ein Vergleich zweier Antwortformate
gefördert durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft

2014 2015

Projekt Are narcissistic individuals prone to violence? Conceptual and methodological issues in research on narcissism

Stipendium im Programm Forschungsstipendien für promovierte Nachwuchswissenschaftler des Deutschen Akademischen Austausch Dienstes für Forschungsaufenthalte an der University of Illinois at Urbana-Champaign und der University of California, Davis

 

Publikationen

Zeitschriften mit peer-review

in press

Grosz, M. P., Emons, W. H. M., Wetzel, E., Leckelt, M., Chopik, W. J., Rose, N., & Back, M. D. (2017). A comparison of unidimensionality and measurement precision of the Narcissistic Personality Inventory and the Narcissistic Admiration and Rivalry Questionnaire. Assessment. Advance online publication. doi:10.1177/1073191116686686

Harris, M. A., Wetzel, E., Robins, R. W., Donnellan, M. B., & Trzesniewski, K. H. (2017). The development of global and domain self-esteem from ages 10 to 16 for Mexican-origin youth. International Journal of Behavioral Development. Advance online publication. doi:10.1177/0165025416679744

Helms, E., Wetzel, E., & Weierstall, R. (2016). Entwicklung und Validierung des Subklinischen Stresssymptom-Questionnaire SSQ-25. Der Nervenarzt. Advance online publication. doi:10.1007/s00115-016-0181-2

Leckelt, M., Wetzel, E., Gerlach, T. M., Ackerman, R. A., Miller, J. D., Chopik, W. J., ..., & Back, M. D. (2017). Validation of the Narcissistic Admiration and Rivalry Questionnaire short scale (NARQ-S) in convenience and representative samples. Psychological Assessment. Advance online publication. doi: 10.1037/pas0000433

Wetzel, E., Brown, A., Hill, P., Chung, J. M., Robins, R. W., & Roberts, B. W. (in press). The narcissism epidemic is dead; long live the narcissism epidemic. Psychological Science.

Wetzel, E., & Carstensen, C. H. (2015). Multidimensional modeling of traits and response styles. European Journal of Psychological Assessment. Advance online publication. doi:10.1027/1015-5759/a000291

2016

Dantlgraber, M., Wetzel, E., Schützenberger, P., Stieger, S., & Reips, U.-D. (2016). Simple construct evaluation with latent class analysis: An investigation of Facebook addiction and the development of a short form of the Facebook Addiction Test (F-AT). Behavior Research Methods, 48, 869879. doi:10.3758/s13428-016-0716-2

Wetzel, E., Leckelt, M., Gerlach, T. M., & Back, M. D. (2016). Distinguishing subgroups of narcissists with latent class analysis. European Journal of Personality, 30(4), 374-389.

Wetzel, E., & Robins, R. W. (2016). Are parenting practices associated with the development of narcissism? Findings from a longitudinal study of Mexican-origin youth. Journal of Research in Personality, 63, 84-94. doi:10.1016/j.jrp.2016.05.005

Wetzel, E., Roberts, B. W., Fraley, R. C., & Brown, A. (2016). Equivalence of Narcissistic Personality Inventory constructs and correlates across scoring approaches and response formats. Journal of Research in Personality, 61, 87-98. doi:10.1016/j.jrp.2015.12.002

Wetzel, E., Lüdtke, O., Zettler, I., & Böhnke, J. R. (2016). The stability of extreme response style and acquiescence over 8 years. Assessment. 23(3), 279-291. doi:10.1177/1073191115583714

Wetzel, E., Böhnke, J. R., & Rose, N. (2016). A simulation study on methods of correcting for the effects of extreme response style. Educational and Psychological Measurement, 76(2), 304-324. doi:10.1177/0013164415591848

2015

Schoenleber, M., Roche, M. J., Wetzel, E., Pincus, A. L., & Roberts, B. W. (2015). Development of a brief version of the Pathological Narcissism Inventory. Psychological Assessment, 27(4), 1520-1526. doi: 10.1037/pas0000158

Wetzel, E., Xu, X., & von Davier, M. (2015). An alternative way to model population ability distributions in large-scale educational surveys. Educational and Psychological Measurement, 75(5), 739-763. doi:10.1177/0013164414558843

2014

Wetzel, E., & Carstensen, C. H. (2014). Reversed thresholds in Partial Credit Models A reason for collapsing categories? Assessment, 21(6), 765-774. doi:10.1177/1073191114530775

Wetzel, E., & Hell, B. (2014). Multidimensional item response theory models in vocational interest measurement. Journal of Psychoeducational Assessment, 32(4), 342-355.
doi:10.1177/0734282913508244

2013

Wetzel, E. & Hell, B. (2013). Gender-related differential item functioning in vocational interest measurement: An analysis of the AIST-R. Journal of Individual Differences, 44(3), 170-183. doi:10.1027/1614-0001/a000112

Wetzel, E. & Carstensen, C. H. (2013). Linking PISA 2000 and PISA 2009: Implications of instrument design on measurement invariance. Psychological Test and Assessment Modeling, 55, 181-206.

Wetzel, E., Böhnke, J. R., Carstensen, C. H., Ziegler, M. & Ostendorf, F. (2013). Do individual response styles matter? Assessing differential item functioning for men and women in the NEO-PI-R. Journal of Individual Differences, 34(2), 69-81.
doi:10.1027/1614-0001/a000102

Wetzel, E., Carstensen, C. H. & Böhnke, J. R. (2013). Consistency of extreme response style and non-extreme response style across traits, Journal of Research in Personality, 47(2), 178-189. doi:10.1016/j.jrp.2012.10.010

2012

Wetzel, E., Hell, B. & Päßler, K. (2012). Comparison of different test construction strategies in the development of a gender fair interest inventory using verbs. Journal of Career Assessment, 20(1), 86-102. doi:10.1177/1069072711417166

Wetzel, E. & Hell, B. (2012). Sind deutschsprachige Interessentests gender fair? Eine qualitative Analyse. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 56(1), 37-47. doi:10.1026/0932-4089/a000065

Weitere Publikationen

Wetzel, E., Böhnke, J. R. & Brown, A. (2016). Response biases. In F. R. L. Leong, B. Bartram, F. Cheung, K. F. Geisinger, & D. Iliescu (Eds.), The ITC International Handbook of Testing and Assessment (pp. 349-363). New York: Oxford University Press.

Wetzel, E. (2013). Investigating response styles and item homogeneity using item response models (Doctoral dissertation). Otto-Friedrich-Universität Bamberg.

Hell, B., Wetzel, E. & Päßler, K. (2013). Verb-Interessentest (VIT). Konstanz, D: Universität Konstanz.

Letzte Änderung: 10.01.2019 - Ansprechpartner: